Calendar 13-08-2025

Bergen op Zoom geeft het goede voorbeeld | Gemeente Bergen op Zoom

“Als je andere werkgevers wilt stimuleren, moet je zelf ook meedoen”

De gemeente Bergen op Zoom is een van de negen West-Brabantse gemeenten die met praktische tools van Ons Brabant Fietst het ‘fietsforenzen’ wil stimuleren. De deelnemende gemeenten geven werkgevers de kans om mee te doen met – bijvoorbeeld – een gratis e-bike probeeractie. De gemeente doet in de rol van werkgever zelf óók mee aan die actie. Strategisch Mobiliteitsadviseur Ralph van den Boom en HR-specialist Caroline van Wijk, vertellen over het hoe en waarom.

“Als je in een werkgroep zit om andere werkgevers in jouw gemeente te stimuleren, dan vind ik dat wij zelf het goede voorbeeld moeten geven” vertelt Ralph over de e-bike probeeractie voor werknemers van de gemeente. Het is mooi om mensen die op fietsafstand wonen te verleiden om ook eens kennis te maken met de e-bike als vervoersmiddel naar kantoor. Naast mobiliteit past dit ook binnen HR-beleid dus we pakken dit van twee kanten op.”

HR-specialist Caroline vult aan: “Uit een postcodescan kwam naar voren dat veel van onze collega’s op fietsafstand wonen. Daarmee bedoelen we een straal van 0 – 15 kilometer. En juist die doelgroep, die nu nog met de auto komt, proberen we zo laagdrempelig te verleiden om eens met de fiets te komen. De e-bike probeeractie voor werkgevers was dus ook voor ons ideaal. We benadrukken daarbij de winst voor je fysieke en mentale vitaliteit.”

De actie is gestart in de week van de vitaliteit en de communicatie was dan ook gericht op dat thema, zegt Caroline. “We willen collega’s laten nadenken. Hoe fris kom je ’s ochtends op het werk als je gefietst hebt? Hoe leeg is je hoofd als je na een half uurtje fietsen thuiskomt?  Hoe gezond is het voor je? Want kijk eens hoeveel we heel de dag zitten. Je hebt door te fietsen meteen je beweegminuten gepakt.”

Fiets in mobiliteitsbeleid

Ralph ontwikkelt samen met collega’s nieuw mobiliteitsbeleid voor de gemeente Bergen op Zoom. De fiets stond zelfs in het ‘oude’ beleid al op één, legt hij uit.  “Wij kijken altijd naar kansen voor fietsers en het voor hen zo aantrekkelijk mogelijk maken. Nu een groot deel van de F58  snelfietsroute tussen gemeente Roosendaal en Bergen op Zoom gereed is, is daar een heel mooie stap in gezet. Aan een ander deel van de F58 wordt nog gewerkt, maar we zien nu al dat er zowel door forensen, scholieren en recreanten veel gebruik wordt gemaakt van deze route. Dus we zijn zowel op de infrastructurele kant als op de gedragskant samen met werkgevers bezig om mensen te enthousiasmeren voor de fiets.”

“Ik ben geen mobiliteitsadviseur die zegt; de auto moet weg en klaar” vervolgt Ralph zijn verhaal. “Soms is de auto toch echt praktischer. En zeker in de wintermaanden is het niet altijd ideaal weer om te fietsen. Hoewel er ook mensen zijn die dat stug doen. Ik vind dat er, zeker met mooi weer, momenten zijn dat je echt naar je werk kunt fietsen. Het is aan de werkgevers om je mensen te verleiden. Al zouden we 50% van die autoverplaatsingen kunnen omzetten in fietsbeweging, dan hebben we al hartstikke mooi resultaat! Kortom, mijn doel is dat mensen de kans krijgen om te ervaren hoe leuk fietsen kan zijn. Het is gezond én we zitten hier ook nog eens in een prachtig gebied. Het is echt fijn om daar een stukje te fietsen.”

Betaald parkeren of gratis fietsen?

Caroline vertelt dat bij het promoten van de e-bike probeeractie ook andere voordelen zijn uitgelegd aan medewerkers van de gemeente. “De focus lag op vitaliteit, maar we hebben ook de andere voordelen gecommuniceerd. Bij ons voor de deur is het betaald parkeren. Dus kom jij met de auto en je wilt voor de deur staan, dan moet je betalen. Als je af en toe gaat fietsen, dan werk je niet alleen aan je gezondheid, je kunt ook nog eens besparen en je bent duurzaam bezig!”

“Ik sluit me daarbij aan” zegt Ralph. “Een parkeerabonnement bij ons kost 365 euro per jaar.
Dat is toch wel een bedrag waar je andere leuke dingen van kunt doen. Dus er zit ook wel ergens een prikkel om vanuit die hoedanigheid te denken. Overigens geloof ik niet dat 100% van de mensen gaat fietsen, dat moet je ook niet nastreven als werkgever want dat is niet realistisch. Maar positieve prikkels kunnen mensen wel sneller doen kiezen voor die optie.  Aan die knoppen kun je als werkgever wel degelijk draaien.  Ik denk ook dat áls je winst wil behalen in mobiliteit, de fiets daarin de grootste kansen geeft. Het openbaar vervoer is een mooi alternatief voor de auto, maar de fiets heeft hier de meeste kans van slagen. Het is soms sneller, met de fiets sta je niet in de file en je bent wendbaar en flexibel.”

Uitdagingen voor werkgevers

Ralph ziet net als andere experts dat in de toekomst de kansen voor de fiets alleen maar groter wordt. De CO2-normerende regeling, een groenere generatie Z die de arbeidsmarkt betreedt en in sommige plaatsen ernstige verkeersdrukte of parkeerstress: steeds meer werkgevers nemen dit soort zaken mee in hun mobiliteitsbeleid. Dat doen ze door de fietskilometers zwaarder te belonen of door te investeren in goede faciliteiten zoals e-bikes, fietsenstalling en kleedkamers. Toch is er een extra drempel die genomen moet worden, ziet Ralph.

“Je merkt dat de fiets voorzichtig aan populariteit wint. Aan de andere kant maakt de krapte op de arbeidsmarkt het moeilijker voor werkgevers om autogebruik terug te dringen. Dus ik begrijp dat het invoeren of meedenken op dit thema lastig is. Mensen zijn gewoon heel blij als ze iemand kunnen vinden. Het maakt het extra uitdagend om nu het fietsgebruik te implementeren en stimuleren. Desondanks blijf ik erin geloven dat we vooral moeten laten zien hoe enorm veel pluspunten er zijn voor mensen die op fietsbare afstand wonen. Uiteindelijk is dat volgens mij de beste manier om mensen te overtuigen.” De woon-werkrit van Caroline blijkt daar een goed voorbeeld van, laat ze tot slot weten. “Ik woon zelf op 13 kilometer afstand en heb in mei een e-bike gekocht. Sindsdien fiets ik regelmatig met de fiets naar het werk.  Ik vind het oprecht heerlijk!  Je komt heel anders thuis, meer ontspannen. Dus voor mij wordt de auto in de toekomst echt wel wat vaker ingeruild voor de fiets!”